Perjalanan Sejauh Ini

















Sunday, January 23, 2011

JANUARI 2011

Interlok - karya SN Abdullah Hussain.

Novel ini dibakar bersama gambar penulisnya oleh sebilangan masyarakat yang tidak mengetahui nilai sebenar sejarah yang terakam di dalamnya. Kenapa baru sekarang novel ini dikatakan mengandungi sentimen perkauman? sedangkan novel ini telah lama berada dipasaran malahan boleh diterima semua kaum khususnya india sekitar 70-an. Interlok merakamkan kisah yang diambil sebahagiannya daripada sejarah dan realiti yang berlaku ketika itu. Penggunaan perkataan Paria dan kewujudan sistem kasta bukanlah perkara yang janggal .

Inilah hakikat yang perlu diterima oleh masyarakat, unsur kasta memang menjadi amalan kaum India khusunya di India. Sejarah telah membuktikan bahawa kemasukan mereka sebagai buruh adalah berdasarkan sistem kasta pada ketika itu. Peristiwa ini terakam dalam pelbagai hasil tulisan ilmiah bukan berniat untuk menyuntik bahang perkauman yang semakin pantas mencurahkan lavanya...Penulis cuba memaparkan realiti sebenar masyarakat dalam menghasilkan sebuah karya cerminan bangsanya.

Novel ini jika diteliti kandungannya amat bermakna. Namun yang menjadi masalah apabila campurtangan ahli politik yang hakikatnya juga masih kurang jelas mengenai mesej yang dipaparkan melalui novel Interlok. Sastera itu adalah ungkapan bermakna yang terluah dari sentuhan keramat penulisnya bahkan menjadi penyimpan memori masyarakat  realiti. Untuk apa perlu dipersoalkan lagi sehingga melakukan bantahan membakar novel ini. Ambillah yang jernih..berfikirlah secara positif...

No comments:

Post a Comment